Scroll to top
augustus – oktober 2018

Rudy van Belkom

Geslacht: deze vraag is zó 2016
Leeftijd: 33
Geboren in: Oirschot
Woonachtig in: Breda
Beroep: Docent / Ondernemer
augustus – oktober 2018

Rudy van Belkom

Geslacht: deze vraag is zó 2016
Leeftijd: 33
Geboren in: Oirschot
Woonachtig in: Breda
Beroep: Docent / Ondernemer

BredaPhoto Festival

9 september 2018

Een internationale fotografiebiënnale in mijn eigen woonplaats. Daar moet je als cultuurliefhebber zijn geweest. Tijdens de opening van het festival is de nieuwe Fotograaf des Vaderlands aangesteld, namelijk Jan Dirk van der Burg. Veel van zijn werk is gebaseerd op het internet en sociale media; onderwerpen waar ik in mijn werk als docent conceptontwikkeling bij Fontys International LifestyIe Studies veel mee bezig ben.
In een interview heeft hij het over de vreemde balans tussen wat we online censureren en profileren. Met name de ‘tanline trend’ vond ik fascinerend; Instagram modellen met vleesbroekjes. Het laat zien hoe we online continue bezig zijn om onszelf op een bepaalde manier te profileren, waarbij de logica soms zoek lijkt.

BredaPhoto Festival

9 september 2018

Een internationale fotografiebiënnale in mijn eigen woonplaats. Daar moet je als cultuurliefhebber zijn geweest. Tijdens de opening van het festival is de nieuwe Fotograaf des Vaderlands aangesteld, namelijk Jan Dirk van der Burg. Veel van zijn werk is gebaseerd op het internet en sociale media; onderwerpen waar ik in mijn werk als docent conceptontwikkeling bij Fontys International LifestyIe Studies veel mee bezig ben.
In een interview heeft hij het over de vreemde balans tussen wat we online censureren en profileren. Met name de ‘tanline trend’ vond ik fascinerend; Instagram modellen met vleesbroekjes. Het laat zien hoe we online continue bezig zijn om onszelf op een bepaalde manier te profileren, waarbij de logica soms zoek lijkt.

De kameleon die kleur bekent

Dag in dag uit is zij ermee in de weer
Welke kleuren worden het dit keer?
Ze wil zo graag voldoen aan het perfecte plaatje
Want pas dan zijn ze geïnteresseerd in een praatje

Maar het oppoetsen van de realiteit
Zorgt voor twijfels over haar identiteit
Ook al doet zij zichzelf beter voor
Ze voelt zich er alleen maar slechter door

Ze besluit daarom niet langer te leven als een prooi
Want haar eigen kleuren zijn al zo mooi
En toen zij niet langer de werkelijkheid bedroog
Gingen de duimen past echt voor haar omhoog

De kameleon die kleur bekent

Dag in dag uit is zij ermee in de weer
Welke kleuren worden het dit keer?
Ze wil zo graag voldoen aan het perfecte plaatje
Want pas dan zijn ze geïnteresseerd in een praatje

Maar het oppoetsen van de realiteit
Zorgt voor twijfels over haar identiteit
Ook al doet zij zichzelf beter voor
Ze voelt zich er alleen maar slechter door

Ze besluit daarom niet langer te leven als een prooi
Want haar eigen kleuren zijn al zo mooi
En toen zij niet langer de werkelijkheid bedroog
Gingen de duimen past echt voor haar omhoog

BLACKkKLANSMAN

12 september 2018

De trailer van deze film sprak me direct aan: een donkere politieagent die infiltreert bij de Ku Klux Klan. Het lijkt een onmogelijk scenario, maar deze film van Spike Lee is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Lee is in staat gebleken een gevoelig onderwerp met veel humor te brengen zonder dat het flauw of absurdistisch wordt. Aan het eind van de film deelt hij een rake rechtse uit, waardoor je wat gedesillusioneerd de film uit loopt. De kracht van deze film is dat het verleden wordt verbonden aan actuele problemen. Racisme is vandaag de dag nog steeds een groot probleem. Waarom kunnen we de verschillen niet omarmen?

BLACKkKLANSMAN

12 september 2018

De trailer van deze film sprak me direct aan: een donkere politieagent die infiltreert bij de Ku Klux Klan. Het lijkt een onmogelijk scenario, maar deze film van Spike Lee is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Lee is in staat gebleken een gevoelig onderwerp met veel humor te brengen zonder dat het flauw of absurdistisch wordt. Aan het eind van de film deelt hij een rake rechtse uit, waardoor je wat gedesillusioneerd de film uit loopt. De kracht van deze film is dat het verleden wordt verbonden aan actuele problemen. Racisme is vandaag de dag nog steeds een groot probleem. Waarom kunnen we de verschillen niet omarmen?

De zebra zonder strepen

De zebra’s vonden hem maar raar
En ook de paarden deden een beetje naar
Dus toen het niet lukte om er strepen op te verven
Besloot hij in zijn eentje rond te gaan zwerven

Onderweg zag hij dieren met prachtige kleuren en stippen.
Daar kon hij zonder strepen toch niet aan tippen?
Maar te midden van al deze diversiteit
Vond hij juist zijn eigen identiteit

Hij keerde terug, zónder te veranderen
En deelde zijn ervaringen met de anderen
Deze zebra was echt zichzelf, dat had iedereen door
En met zijn trotse houding, had hij voor altijd een streepje voor

De zebra zonder strepen

De zebra’s vonden hem maar raar
En ook de paarden deden een beetje naar
Dus toen het niet lukte om er strepen op te verven
Besloot hij in zijn eentje rond te gaan zwerven

Onderweg zag hij dieren met prachtige kleuren en stippen.
Daar kon hij zonder strepen toch niet aan tippen?
Maar te midden van al deze diversiteit
Vond hij juist zijn eigen identiteit

Hij keerde terug, zónder te veranderen
En deelde zijn ervaringen met de anderen
Deze zebra was echt zichzelf, dat had iedereen door
En met zijn trotse houding, had hij voor altijd een streepje voor

Stedelijk Museum Breda

26 september 2018

In 2017 zijn het Bredaas Museum en MOTI samen verder gegaan als Stedelijk Museum Breda. Als er een nieuwe collectie is ga ik er graag kijken, ook al is het een kort bezoek na werk. Dat is een van de voordelen van een Museumjaarkaart. Ik ging aanvankelijk voor de tentoonstelling ‘Artificial Impressions’ (over de toekomst van het fotografisch beeld), maar werd onverwachts geraakt door ‘Quarantaine’, de eerste solotentoonstelling van Robin Uleman (1969). De tentoonstelling gaat over de tijdelijke afzondering van twee geliefden. Een soort geforceerde Latrelatie. Het deed me denken aan het verhaal ’11 minuten’ van Paulo Coelho, over de kunst van het loslaten.

Stedelijk Museum Breda

26 september 2018

In 2017 zijn het Bredaas Museum en MOTI samen verder gegaan als Stedelijk Museum Breda. Als er een nieuwe collectie is ga ik er graag kijken, ook al is het een kort bezoek na werk. Dat is een van de voordelen van een Museumjaarkaart. Ik ging aanvankelijk voor de tentoonstelling ‘Artificial Impressions’ (over de toekomst van het fotografisch beeld), maar werd onverwachts geraakt door ‘Quarantaine’, de eerste solotentoonstelling van Robin Uleman (1969). De tentoonstelling gaat over de tijdelijke afzondering van twee geliefden. Een soort geforceerde Latrelatie. Het deed me denken aan het verhaal ’11 minuten’ van Paulo Coelho, over de kunst van het loslaten.

De vogel en het kooitje

Een glanzende snavel, en veren ow zo mooi
Ik wil je niet verliezen, ik stop je in een kooi
Vanaf nu neem ik je overal mee naar toe
Je hoeft niet meer te vliegen, je wordt dus ook niet moe

Maar beetje bij beetje verloor jij je veren en je mooie kleuren
En op een dag moest het dan toch gebeuren
Je ontsnapte, vloog weg en keek niet meer om
Daar zat ik dan met een leeg kooitje, ow zo dom

Pas maanden later zag ik je weer
Mooier dan ooit te voren, zo veel meer
En tot mijn verbazing vloog je met me mee
Soms even weg, maar voor altijd met z’n twee

De vogel en het kooitje

Een glanzende snavel, en veren ow zo mooi
Ik wil je niet verliezen, ik stop je in een kooi
Vanaf nu neem ik je overal mee naar toe
Je hoeft niet meer te vliegen, je wordt dus ook niet moe

Maar beetje bij beetje verloor jij je veren en je mooie kleuren
En op een dag moest het dan toch gebeuren
Je ontsnapte, vloog weg en keek niet meer om
Daar zat ik dan met een leeg kooitje, ow zo dom

Pas maanden later zag ik je weer
Mooier dan ooit te voren, zo veel meer
En tot mijn verbazing vloog je met me mee
Soms even weg, maar voor altijd met z’n twee

Dutch Design Week Eindhoven (Trend Tours)

20 oktober 2018

De Dutch Design Week is het grootste designevenement van Noord-Europa. En dat in Brabant! Ik ga er elk jaar als bezoeker heen, maar ook vanuit mijn rol als docent. Ik coördineer het excellentietraject van de opleiding International Lifestyle Studies. Studenten verzorgen elk jaar trendtours in het Klokgebouw. Hierbij geven ze voor bezoekers maatschappelijke duiding aan de designs die te zien zijn. Een van de trends die de studenten gesignaleerd hebben is ‘Peaceful Escape’.

In de huidige samenleving worden we verwacht om continue te presenteren. Zowel op je werk als in je vrijetijd. De intrede van digitale (communicatie)technologieën heeft hier nog een schepje bovenop gedaan. Het continue streven naar perfectie en geluk zorgt voor een overload aan stress. Ontwerpers proberen daarom producten en diensten te ontwerpen die mensen helpen om zich (in ieder geval voor even) te ontdoen van alle prestatiedruk. Denk aan speciale banken die ontworpen zijn voor ‘powernaps’ op het werk. Piece of Comfort; Sleep to stay sharp door Iris Muriël.

Dutch Design Week Eindhoven (Trend Tours)

20 oktober 2018

De Dutch Design Week is het grootste designevenement van Noord-Europa. En dat in Brabant! Ik ga er elk jaar als bezoeker heen, maar ook vanuit mijn rol als docent. Ik coördineer het excellentietraject van de opleiding International Lifestyle Studies. Studenten verzorgen elk jaar trendtours in het Klokgebouw. Hierbij geven ze voor bezoekers maatschappelijke duiding aan de designs die te zien zijn. Een van de trends die de studenten gesignaleerd hebben is ‘Peaceful Escape’.

In de huidige samenleving worden we verwacht om continue te presenteren. Zowel op je werk als in je vrijetijd. De intrede van digitale (communicatie)technologieën heeft hier nog een schepje bovenop gedaan. Het continue streven naar perfectie en geluk zorgt voor een overload aan stress. Ontwerpers proberen daarom producten en diensten te ontwerpen die mensen helpen om zich (in ieder geval voor even) te ontdoen van alle prestatiedruk. Denk aan speciale banken die ontworpen zijn voor ‘powernaps’ op het werk. Piece of Comfort; Sleep to stay sharp door Iris Muriël.

De zwaluw die zich terug trekt

Zijn tas is gepakt, de route onbekend
De drang om rond te trekken is ongekend
Zonder bestemming kan hij toch niet verdwalen
Het gaat om het verzamelen van verhalen

De tocht leidt hem langs verschillende culturen
Maar onderweg krijgen zijn vleugels het flink te verduren
Zijn verlangen om nieuwe dingen te ervaren
Maken het onmogelijk hem te bedaren

Noodgedwongen staakt hij zijn tocht
Pas toen hij de rust omarmde vond hij wat hij zocht
Het is juist de balans waar het om gaat
Want je kunt pas echt iets zien, als je er bij stil staat

De zwaluw die zich terug trekt

Zijn tas is gepakt, de route onbekend
De drang om rond te trekken is ongekend
Zonder bestemming kan hij toch niet verdwalen
Het gaat om het verzamelen van verhalen

De tocht leidt hem langs verschillende culturen
Maar onderweg krijgen zijn vleugels het flink te verduren
Zijn verlangen om nieuwe dingen te ervaren
Maken het onmogelijk hem te bedaren

Noodgedwongen staakt hij zijn tocht
Pas toen hij de rust omarmde vond hij wat hij zocht
Het is juist de balans waar het om gaat
Want je kunt pas echt iets zien, als je er bij stil staat

Dutch Design Week Eindhoven (What if Lab)

24 oktober 2018

Tijdens de Dutch Design Week worden elk jaar zogenaamde ‘What if Labs’ georganiseerd. Designers worden uitgedaagd om over maatschappelijke vraagstukken na te denken en met creatieve oplossingen te komen. Wat als kiezen opnieuw belangrijk wordt? In 2019 zijn er weer provinciale verkiezingen. Het aantal Brabanders dat tijdens de vorige provinciale verkiezingen naar de stembus ging, was het laagste percentage ooit. Het doel van dit What if Lab is aan de Brabantse politici te laten zien welke thema’s de Brabanders zélf belangrijk vinden, dat wat hen raakt. Zodat kiezen ook betekent dat je stem er echt toe doet (bron DDW.nl).

Een van de oplossingen is de ‘bepaalbak’ van ontwerper Daan Wubben. Een nieuwe manier om mensen bij thema’s van de provincie te betrekken. Vanuit mijn eigen rol als initiator van Het Nieuwe Kiezen, een initiatief voor een nieuw politiek kiesstelsel, ben ik erg geïnteresseerd in deze projecten. Tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat échte verandering tijd kost, met name als het om complexe systemen gaat. Mensen willen wel verandering, maar willen vaak zelf niet veranderen. Bij dergelijke onderwerpen is het daarom van belang om niet op te geven. Zonder wrijving geen glans!

Dutch Design Week Eindhoven (What if Lab)

24 oktober 2018

Tijdens de Dutch Design Week worden elk jaar zogenaamde ‘What if Labs’ georganiseerd. Designers worden uitgedaagd om over maatschappelijke vraagstukken na te denken en met creatieve oplossingen te komen. Wat als kiezen opnieuw belangrijk wordt? In 2019 zijn er weer provinciale verkiezingen. Het aantal Brabanders dat tijdens de vorige provinciale verkiezingen naar de stembus ging, was het laagste percentage ooit. Het doel van dit What if Lab is aan de Brabantse politici te laten zien welke thema’s de Brabanders zélf belangrijk vinden, dat wat hen raakt. Zodat kiezen ook betekent dat je stem er echt toe doet (bron DDW.nl).

Een van de oplossingen is de ‘bepaalbak’ van ontwerper Daan Wubben. Een nieuwe manier om mensen bij thema’s van de provincie te betrekken. Vanuit mijn eigen rol als initiator van Het Nieuwe Kiezen, een initiatief voor een nieuw politiek kiesstelsel, ben ik erg geïnteresseerd in deze projecten. Tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat échte verandering tijd kost, met name als het om complexe systemen gaat. Mensen willen wel verandering, maar willen vaak zelf niet veranderen. Bij dergelijke onderwerpen is het daarom van belang om niet op te geven. Zonder wrijving geen glans!

De arend met tegenwind

Deze arend was zo trots als een pauw
Met zijn vliegbrevet op zak was er niemand die hem stoppen zou
Vol goede moed spreidde hij zijn vleugels
Hij voelde zich sterk zonder die teugels

Maar de wind stak op en blies hem terug
En zelfs bij de tiende poging ging het niet zo vlug
Net toen hij dacht dat hij deze storm niet overwon
Voelde hij de warmte van de zon

Het was niet de storm die het had opgegeven
Maar zijn wilskracht die hem deed opleven
Al ga je één stap terug, maar twee vooruit
Dan kom je uiteindelijk, toch bij de buit

De arend met tegenwind

Deze arend was zo trots als een pauw
Met zijn vliegbrevet op zak was er niemand die hem stoppen zou
Vol goede moed spreidde hij zijn vleugels
Hij voelde zich sterk zonder die teugels

Maar de wind stak op en blies hem terug
En zelfs bij de tiende poging ging het niet zo vlug
Net toen hij dacht dat hij deze storm niet overwon
Voelde hij de warmte van de zon

Het was niet de storm die het had opgegeven
Maar zijn wilskracht die hem deed opleven
Al ga je één stap terug, maar twee vooruit
Dan kom je uiteindelijk, toch bij de buit

Kunsthal Rotterdam

26 oktober 2018

In het laatste weekend van oktober stond de expositie van Daan Roosegaarde ‘Waterlicht’ op het Museumplein in Rotterdam. Een aantrekkelijke manier om te laten zien hoe hoog het water komt te staan als de dijken in Nederland breken. En dat is angstaanjagend hoog kan ik je vertellen. Doormiddel van lazers en rookmachines waren de golven daadwerkelijk te zien boven je hoofd. Een indrukwekkend schouwspel met een indringende boodschap. De Kunsthal was deze avond speciaal geopend met de expositie Actie <> Reactie, 100 jaar kinetische kunst.

Steeds vaker ga ik richting Rotterdam als het gaat om cultuur. Rotterdam heeft op dat vlak nu eenmaal meer te bieden, toch? Meer musea, meer theaters, meer exposities. Ik neig er daarom ook naar om die kant op te verhuizen, maar voel me tegelijkertijd enorm verbonden met Brabant. Ik voel me dan ook echt een Brabander en houd van de mensen, het dialect en de omgeving. Wat te doen?

Kunsthal Rotterdam

26 oktober 2018

In het laatste weekend van oktober stond de expositie van Daan Roosegaarde ‘Waterlicht’ op het Museumplein in Rotterdam. Een aantrekkelijke manier om te laten zien hoe hoog het water komt te staan als de dijken in Nederland breken. En dat is angstaanjagend hoog kan ik je vertellen. Doormiddel van lazers en rookmachines waren de golven daadwerkelijk te zien boven je hoofd. Een indrukwekkend schouwspel met een indringende boodschap. De Kunsthal was deze avond speciaal geopend met de expositie Actie <> Reactie, 100 jaar kinetische kunst.

Steeds vaker ga ik richting Rotterdam als het gaat om cultuur. Rotterdam heeft op dat vlak nu eenmaal meer te bieden, toch? Meer musea, meer theaters, meer exposities. Ik neig er daarom ook naar om die kant op te verhuizen, maar voel me tegelijkertijd enorm verbonden met Brabant. Ik voel me dan ook echt een Brabander en houd van de mensen, het dialect en de omgeving. Wat te doen?

De koe met keuzestress

Daar staat hij weer, in dezelfde wei
Waarom kijken die koeien aan de andere kant van het hek altijd zo blij?
Zijn eigen kudde lijkt met de dag valser
Het gras aan de overkant is vast veel lekkerder en malser

Op een dag besluit hij de sprong te wagen
Beu van zijn collega’s die niets anders doen dan klagen
Maar de landing is anders dan hij had verwacht
Geen gespreid bedje, een stuk minder zacht

Van dichtbij ziet hij de kale plekken
Een dorre mat vol vergeelde vlekken
Dan kijkt hij terug naar zijn eigen gras
En beseft dat het daar veel groener was

De koe met keuzestress

Daar staat hij weer, in dezelfde wei
Waarom kijken die koeien aan de andere kant van het hek altijd zo blij?
Zijn eigen kudde lijkt met de dag valser
Het gras aan de overkant is vast veel lekkerder en malser

Op een dag besluit hij de sprong te wagen
Beu van zijn collega’s die niets anders doen dan klagen
Maar de landing is anders dan hij had verwacht
Geen gespreid bedje, een stuk minder zacht

Van dichtbij ziet hij de kale plekken
Een dorre mat vol vergeelde vlekken
Dan kijkt hij terug naar zijn eigen gras
En beseft dat het daar veel groener was

Wij zien cultuur als iets anders voor verschillende mensen, op verschillende plekken en in verschillende tijden. Wij zijn dan ook op zoek naar jouw verhaal. Zou jij ook wel een cultuurdagboek willen maken en dat met ons willen delen? Dat kan! Stuur een mailtje naar info@brabantkennis.nl.

Top